Ometepe - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Sylvia Machgeels - WaarBenJij.nu Ometepe - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Sylvia Machgeels - WaarBenJij.nu

Ometepe

Door: Sylvia Machgeels

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

28 Maart 2012 | Nicaragua, Granada

Nog maar zes weken in Nicaragua en nog maar zes weken op reis! 9 april vertrekken we alweer naar Laguna de Apoyo voor onze laatste vier weekjes Nicaragua. Dus ook nog maar een beperkt aantal weekendjes om Nicaragua een beetje te verkennen.

Afgelopen weekend was Ometepe de bestemming voor ons uitstapje (een eiland met twee enorme vulkanen in het meer). Vrijdagmiddag, na school en na het middageten vertrokken we al met de bus naar Rivas. We hadden zitplaatsen, maar confortabel was het zeker niet. De bus werd helemaal volgestouwd met mensen - nog veel bizarrer dan in Costa Rica - en het was vrijwel onmogelijk om een beetje van de buitenwereld op te vangen door de raampjes. Na een hobbelige, warme, opgekropte rit, kwamen aan in Rivas, waar we de taxi naar San Jorje moesten nemen (wat ook nog voor heel wat gedoe zorgde, want we werden nog net niet een taxi mee ingesleurd).

Vanaf San Jorge moesten we met de fairy naar Moyojalpa, een havenplaatjes op Ometepe, waar ons hotel geboekt was. Omdat dit hotel geen keuken had, waren we gedwongen om beide avonden pizza te eten in een restaurantje (mooi excuus). Zaterdag zijn we naar Charco Verde geweest, een natuurpark. Joery werd weer helemaal gelukkig van de brulapen die we daar zagen - en wat zijn die lelijk!. Na het hele park gezien te hebben en even op het verlaten strandje relaxed te hebben, was het al weer tijd om ons naar het hotel te begeven en daarom gingen we maar aan de rand van de weg zitten, wachten op de bus - in de schaduw uiteraard.

We zaten naast een aantal andere dames, die ook op de bus zaten te wachten. De bus zou echter pas om 5 uur komen en dat duurde nog ruim een uur. De taxi´s die ons om de haverklap wilden meenemen sloegen we netjes af - zo´n ritje zou namelijk 5 dollar kosten en de bus omgerekend maar 30 eurocent. Toen om kwart over 5 de hoop dat de bus nog zou komen toch een beetje vervlogen was - het was natuurlijk ook zaterdag - hadden we toch een beetje spijt dat we de taxi van eerder hadden geweigerd. De Nicaraguaanse dames naast ons hadden echter ook al gemerkt dat de bus niet meer zou komen en we werden de eerstvolgende taxi mee ingenomen. We hadden geluk dat we samen met die dames in de taxi zaten, want daardoor werd ons ritje toch nog goedkoop - 30 eurocent - en we kwamen veilig aan in Moyajalpa.

Na een smoothie en ons pizzamaal namen we beide nog een cocktail en toen zat de dag er alweer op. De volgende morgen konden we onze dag beginnen met pannenkoeken (yamm) en om 11 uur zaten we al weer op de fairy naar San Jorje. Uiteraard werden we weer gelijk bedolven onder de taxichauffeurs. Twee Engelse backpackers deelden de taxi met ons. De bus was uiteraard weer volledig volgepropt en ik kreeg been- en kontpijn van de harde kleine bankjes. Omdat de Engelse backpackers ook naar Granada moesten, maakten we ze een beetje wegwijs in Granada. Een Israëlisch vrouwtje ging ook mee, want ook zij was aan het rondreizen en voor het eerst in Granada. We leidden ze naar de hoofdstraat, waar we nog met z´n allen een smoothie dronken en wat kletsten.

Weer thuis aangekomen was het weekend eigenlijk al weer bijna voorbij en maandag hadden we weer gewoon school. Maandagmiddag bezochten we met school een kleine sigarenfabriek. Leuk om even gezien te hebben, maar dat was het dan ook wel. Omdat we daar maar vrij kort waren, gingen we ook nog even een kerkje in, waar we de toren mochten beklimmen. Dat was totaal niet gebruikelijk, want er lag een dikke stoflaag en de trappetjes vielen zowat uit elkaar - vooral de laatste, hoogste trap was eng en kon ook absoluut niet meer dan één persoon tegelijk dragen. Bovenin was het supergaaf! We stonden bij de klokken en we mochten door het raampje klimmen om foto´s te nemen. ´s Avonds hadden we ook een leuke bezigheid, want Brithany (het dochtertje in ons huis) en ik hebben Joery een prachtige make-over gegeven. Al die stikjes en elastiekjes van Brithany konden we goed gebruiken (hehe).

Gister was een speciale lesdag, want we hadden les op een eilandje: houten stoeljes en tafeltjes, afdakjes van stroo, een barretje, zon en een prachtig uitzicht. Afgezien van het huiswerk dat we opkregen en het niet zo denderende eten dat we daar voor de lunch moesten kopen, was het superchill. Morgen bezoeken we de vulkaan Mombacho en vrijdag vertrekken we voor een weekendje León, waar we misschien gaan sandboarden van een vulkaan. Leuke vooruitzichten dus!