¿Knibbel, knabbel, knasa, quién come de mi casa? - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Sylvia Machgeels - WaarBenJij.nu ¿Knibbel, knabbel, knasa, quién come de mi casa? - Reisverslag uit Granada, Nicaragua van Sylvia Machgeels - WaarBenJij.nu

¿Knibbel, knabbel, knasa, quién come de mi casa?

Door: Sylvia Machgeels

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

07 April 2012 | Nicaragua, Granada

Maandag deden de Semana Santa en onze laatste lesweek al hun intrede. Omdat Semana Santa nogal een groot begrip is in Nicaragua en vooral ook in Granada, hadden we maar vier dagen les - wel van 8 tot 13 uur om de verloren dag in te halen; en ook vier activiteiten - vanwege goede vrijdag. Maandag was de activiteit een museumbezoek en dinsdag bezochten we la fortaleza el Coyotepe. Het fortaleza was superinteressant en vooral ook erg indrukwekken om te zien hoe de mensen in zulke omstandigheden moesten leven en om te horen over de vele martelverhalen die daar nog niet zo heel lang geleden werden uitgevoerd: voor jaren in een kleine kamer zonder enige vorm van licht, nagels en tanden uittrekken, lichaamsdelen afhakken etc. In sommige kamers waren zelfs nog sporen van het bloed op de muren te zien, na een aantal mislukte schoonmaakpogingen.

Ook hadden we deze week ons examen - voor een cijfer! Behalve dat Joer en ik ons kapot moesten leren op de grammatica (dat viel overigens enorm mee hoor), moesten we ook nog een toneelstuk voorbereiden als deel van ons examen. Uiteraard kozen we voor een verhaal dat ons op het lijf geschreven was: Hans en Grietje - of in het Spaans: Hansel y Greta. De rol van de heks was ook aan mij toebedeeld, en uiteraard was hier nauwelijks acteerwerk voor nodig. Vooral de bekende zin van de heks was heel natuurlijk in het Spaans: ¨¿Knibbel, knabbel, knasa, quién come de mi casa?¨

Het toneelstuk moest echter wachten tot donderdag, omdat er na ons schriftelijk deel van het examen en na de kookles helaas geen tijd meer voor was. Maar we hebben alles netjes afgerond met een 8,8 voor ons examen - zowel Joery, als ik - en een diploma met niveau B1. Na ons bedank-praatje, was het ook gelijk het afscheid van school - en ook bijna van Granada!

Ik vind het wel superleuk dat we deze laatste week in Granada nog de Semana Santa hebben kunnen meemaken. Elke dag is er een optocht door de stad met een menigte mensen, ´life´ muziek en een enorm platform met elke dag een ander beeld van Jesus erop. Dit platform, volledig verlicht, wordt gedragen door tientallen mensen, die elkeaar af en toe afwisselen. Om het te kunnen verlichten, loopt er achteraan een mannetje met de elektriciteitstoevoer op een karretje. Onder de menigte lopen hele families, waaronder ook enkele kinderen verkleed als Jesus. Vooral dat laatste was ook erg leuk om te zien: een kleine Jesus aan de hand bij mam. Alles bij elkaar heel leuk om te ervaren.

Donderdagavond gingen we met school alle kerkjes in Granada af (op één na, omdat Luis dat te ver lopen vond - in totaal zijn er zes) om de ´paas-stalletjes´ te bekijken. Het was heel gezellig om al die mensen bij de kerkjes te zien, waar naast de stalletjes ook kraampjes stonden en gezang uit de kerkjes klonk. Na onze allerlaatste activiteit, zijn we nog een gezellig avondje uitgegaan met alle studenten van de voorafgaande weken.

Vrijdag was onze vrije dag, maar omdat het Semana Santa was, waren onze plannen voor het weekend een beetje door de war gegooid. We hadden plannen om met ons uitstapje naar San Juan del Sur te gaan, een strand dat heel mooi schijnt te zijn en wat we dus zeker moeten bezoeken. Maar behalve dat er nauwelijk bussen rijden, waren ook alle hotels al volledig volgeboekt. We hebben ons echter dit weekend prima vermaakt: vrijdag lekker uitgeslapen en smiddag´s naar het zwembad in Granada, en vandaag hebben we ons voor een middagje naar Laguna de Apoyo begeven - dat kon wel, omdat er op zaterdag wel taxi´s reden.

In Laguna de Apoyo was het supermooi! We gingen met z´n drieën: Joery, Charlotte (ook een studente op onze school) en ik. Bij een privé-tereintje konden we naar het meer toe en we hebben ons er de hele middag vermaakt. Het was er heerlijk om te zwemmen en het vlot in het meer was ook erg welkom. Alleen de combinatie van zon en water bezorgde ons alledrie verbrande rug en benen - wat minder. Op de terugweg kwam er een bus naar Masaya, die we maar instapten omdat we nog geen taxi´s hadden zien rijden. Ondanks dat het een aardige omweg was, konden we wel gelijk overstappen in Masaya naar Granada en het was goedkoper dan de taxi.

Vanavond gaan we nog lekker uit in Granada en morgen moeten we al onze tassen inpakken en afscheid nemen van Ana en iedereen in de familie. Ik vind het echt superjammer dat we weg moeten uit Granada, maar Laguna de Apoyo is supermooi en hopelijk zullen we daar ook een prachtige ervaring hebben. Uiteraard zullen we Ana en onze leraressen op school nog een keer een bezoekje brengen in het weekend!