Een wereld van verschil - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Sylvia Machgeels - WaarBenJij.nu Een wereld van verschil - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Sylvia Machgeels - WaarBenJij.nu

Een wereld van verschil

Door: Sylvia Machgeels

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

27 Februari 2012 | Costa Rica, San José

Weer terug in het oude vertrouwde San Jose, de stad die voor ons al een thuis is geworden. En nu zijn onze laatste daagjes in San Jose - maar ook Costa Rica - ingegaan.

Deze keer verliep de busrit (van El Silencio naar San Jose) wat soepeler - wel om half 6 's morgens - want we waren er achter gekomen dat bij beide bussen de koffers gewoon onderin konden (al dat gepruts voor niets dus de vorige keer). In San Jose aangekomen, namen we de taxi naar ons nieuwe gastgezin. De chaufeur zette ons af - bij het witte huis met het zwarte hek en de juiste directie - waarop wij aanklopten op het hek (want er was nergens een deurbel te bekennen). Er kwam een oude vrouw, volledig overdonderd, naar buiten. Overdonderd ja, want wij stonden daar aan de deur met onze enorme koffers, maar zij was niet ons gastgezin. Ons eigenlijke huis bleek een aantal huisjes verderop te zijn, aan de andere kant van de straat. Ook deze vrouw kwam verbaasd naar buiten, want ze had ons later verwacht.

We kregen een korte rondleiding en het huis heeft zowaar een bovenverdieping - is ook nieuw voor ons - waar onze kamers zich bevinden. En wat een luxe (vergeleken met El Silencio is alles luxueus). Het is een mooi huis, het enigste probleem is de badkamer.. De badkamer zelf is prima, alleen er zijn twee deuren: een op de overloop, die op slot kan, en een naar de slaapkamer van onze mama tica. En inderdaad, die kan dus niet op slot (Joery heeft er al ervaring mee). Tot noch toe geen ernstige problemen ondervonden, dus dat zal allemaal wel loslopen.

Ons gastgezin zelf is echt superlief. Vooral onze mama tica, waarmee we al talloze gesprekken hebben gehad. Ze is oprecht geinteresseerd en ze is ook de eerste mama tica, die samen met ons aan tafel komt eten. Super gezellig allemaal! Ook hebben we al verschillende filmavonden gehad in ons gastgezin. Er is een kast vol met talloze films en dus hebben we daar maar gebruik van gemaakt, op aanraden van onze mama tica.

Behalve ons leuke gastgezin, is het ook superleuk dat we weer naar de school kunnen. Gelijk de eerste morgen zagen we Laure op - ze was net aangekomen - en Yessenia en later ook Jenny! Uiteraard hadden we gelijk een afspraak gemaakt om wat te gaan drinken. Enorm leuk om iedereen weer te zien!

En dan het vrijwilligers natuurlijk. Dinsdagmorgen werden we vanaf school naar het weeshuisje gebracht, waar 10 tot 12 kindjes wonen. Wat we daar doen komt neer op 3 uur spelen met de kinderen. Best leuk en de kinderen zijn ook lief, maar wel erg vermoeidend. Je krijgt er wel armspieren van: uren schommels duwen en kinderen optillen, die uiteraard naar elke hoek van het gebouw willen.

Naast het vrijwilligerwerk hebben we natuurlijk nog onze weekenden vrij. Dit weekend zijn we weer in Puerto Viejo geweest. Geheel buiten de planning, maar omdat Laure zaterdag jarig was en dit ook haar laatste weekend met ons was, hadden we natuurlijk geen keus meer.

Deze keer bleven Joery en ik in het Hotel Puerto Viejo, waar we in een soort boomhut sliepen. Het was er allemaal heel basic en er liepen overal halfnaakte hippie-opa's rond, maar het was er gezellig en er was een gemeenschappelijke keuken waar Joery en ik ons helemaal hebben uitgeleefd met het ontbijt en avondeten. Natuurlijk hebben we de verjaardag van Laure uitgebreid gevierd in de avond. En een dagje op 't strand kon ook niet ontbreken.

Na weer een relaxed weekendje, hebben nu nog een weekje met onze kindjes voor de boeg. Daarnaast ben ik natuurlijk ook bijna jarig! (een heel raar idee dat ik dat hier ga vieren). En 7 maart stappen we ons 20-persoonsvliegtuigje in naar Nicaragua. Kortom: er staat nog veel te gebeuren en ik kijk ernaar uit.

• 28 Februari 2012 - 09:29

Erwin:

Hoi Syl. Wederom een leuk reisverslag, en wat maak je weer een hoop mee. Heel veel plezier bij je volgende avontuur en alvast een leuke en bijzondere verjaardag toegewenst.
    Groet Erwin

• 28 Februari 2012 - 10:09

Ome Piet:

Ome PIet
    13 uur geleden
    Hallo Sylvia,
    Fijn dat je het nog steeds leuk vindt en er nog plezier in hebt, moet ook wel met al die feesten en partijen, toch?

Als ik je verslagen zo lees dan denk ik dat je moeder een typefout in haar reactie heeft staan, Soof zal wel Sloof moeten zijn.

Nu nog 4 "nachttjes" slapen en dan heb je weer een feestje en dat gaan wij hier ook vieren volgens je moeder, als ik maar zelf wat koffie-pads mee breng en een koffiezet apparaat zegt ze net.

Vr.gr. Lies en Piet.

• 28 Februari 2012 - 11:56

Sarah:

Hey Syl!
    Dat klinkt allemaal erg leuk! Ook mooi dat de reis wat beter verliep deze keer ;p
    Succes met kinderen vermaken de komende dagen en alvast een hele fijne verjaardag toegewenst!!!
    XXX, Sarah

• 02 Maart 2012 - 14:40

Tante Emmy:

hallo sylvia.
    HARTELIJK GEFELICITEERD !!! met je verjaardag.
    ik heb nu ook je adres zodat we je kunnen volgen op al je avonturen.
    ik heb al eens gereageerd , maar dat was mislukt blijkbaar
    fijn dat het jullie goed gaat en veel plezier hebben.
    geniet er van ! liefs van uit oostburg.

• 02 Maart 2012 - 20:54

Ome Piet &tante Lies:

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag, geniet er van en maak er een mooi groot feest van.

Ome Piet en tante Lies.
    Maken wij hier wel een klein feestje.

• 03 Maart 2012 - 23:19

Carolien Hermsen:

Lang zal ze leven, lang zal ze leven, lang zal ze leven in de gloria, in de gloria, in de gloria. Hieperdepiep HOERA!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag en een fijne dag toegewenst.

(Ps. het gebakje houden we van je tegoed)

Groetjes, Dikke kus van,
    Carolien, Eric Josephine & Rick