Laatste dagje in San José - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Sylvia Machgeels - WaarBenJij.nu Laatste dagje in San José - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Sylvia Machgeels - WaarBenJij.nu

Laatste dagje in San José

Door: Sylvia Machgeels

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

05 Februari 2012 | Costa Rica, San José

En toen was er al weer een maand voorbij. Vandaag nog een beetje rustig aandoen en alle spulletjes inpakken, en morgenochtend vertrekken we al naar El Silencio. (En ondertussen ben ik zwaar geïrriteerd, omdat deze stomme computer geen foto´s kan uploaden :( .)

Afgelopen week ging vrij snel voorbij. Maandag begon natuurlijk ons laatste weekje Spaans en donderdag was al weer de laatste dag.

We begonnen de week met pannenkoeken bakken (want dat hadden we beloofd aan onze nieuwsgierige lerares). Dit nam toch net wat meer tijd in dan we hadden verwacht, want we moesten het doen met een vierkante pan zonder handsvat op een elektrisch fornuis, een afzuigkap die het niet deed en een ei te weinig. Desondanks hadden we wel een hele stapel geproduceerd - niet allemaal perfect rond, maar wel lekker. Dinsdag namen we de helft van de stapel mee om in de les uit te delen. Een Spaanse pannenkoekendag dus :).

Omdat Laure (het Belgische meisje uit onze klas) woensdag al vertrok, gingen we met z´n allen wat drinken na de lessen - inclusief Yessenia, onze lerares. Er kwamen echter nog wat dingetjes tussen voordat het zover was. Nadat we eerst de hele mal waren doorgelopen, omdat er geld gepind moest worden, werden we vervolgens ´meegesleept´ naar de tattoo- en piercingshop - natuurlijk helemaal aan de andere kant van de mal - want Linda (het Zwiterse meisje bij ons op school, waar we ook de weekenden mee hebben doorgebracht) en Laure wilden een piercing. Toen het echter gebeurd was, kon Laure alleen nog maar praten over ´vaca, vaca!´(ze was toch niet zo blij met haar neusring xD).

Met z´n vieren gingen we verder naar een barretje (Linda verliet ons voor de film). Yessenia trakteerde ons allemaal op drie tequila; in drie verschillende kleuren (groen, geel, rood; in die volgorde). We wilden het graag terugbetalen, maar dat mocht niet. Na enorm leuke gesprekken, veel gelach en veel afscheidsknuffels gingen we weer uit elkaar, want Laure moest haar vriend van het vliegveld halen (met haar ´koeienring´).

Op de laatste schooldag (donderdag) waren we nog maar met z´n drieën (ik, Joer en Dominic), want ook Damon was aan het begin van de week al naar een andere klas gegaan. Om 12 uur werden onze certificaten uitgereikt (en we kregen taart! :D). Ook had ik die middag weer een overwinning behaald - ik had gewonnen met scrabble :) - en uiteraard moest er weer op de tafel gedanst worden door de verliezers. Na enorm veel bedankjes, knuffels en een fotocessie met Yessenia en de klas, vertrokken Joery en ik naar de San Pedro mal. Hier heb ik nog een ´oorpiercing´ laten zetten (weer een extra souvenir) en Joery en ik gingen op zoek naar geschikte baby-cadeautjes voor de babyshower.

Vrijdag was trouwens ook weer een enorm geschiedenispunt op mijn tijdlijn. Ik heb namelijk voor het eerst koffie op (en ik vond het lekker)! Misschien wordt ik dan toch nog een koffiedrinker xD. De reden hiervoor was de koffietour in Barva. De rondleiding was echt volledig ingesteld op Amerikanen (de Engelstalige soort), want het was enorm, ongelooflijk overdreven geacteerd - Amerikanen kicken daar altijd op; vooral het wat oudere, koffiedrinkende volk. Ondanks deze enorm ingestudeerde teksten, was het wel erg leuk en ook interesant.

Aan het eind van de tour werden we de touristenshop mee ingenomen om alles te proeven - zowel koffie als chocolaatjes van hun merk, Café Britt, (en uiteraard in de hoop om klanten te verwerven). Natuurlijk was ik grote fan van de chocolaatjes, maar ook de koffie viel goed in de smaak (en dan zelfs de sterke koffie xD). Na onze lunch aan de picknicktafel, vertrokken we maar weer richting San José.

En gister was dan de babyshower, waar zo hard voor geknutseld is door onze mama tica - ze was ruim een maand bezig met wagens en flesjes in het roze. We waren dus enorm benieuwd wat het allemaal zou worden. Omdat we rond half 2 weer terug moesten zijn in huis, hadden we ongeveer een uurtje om nog even in het park te relaxen. Thuis aangekomen, duurde het echter nog tot 3 uur voordat we uiteindelijk vertrokken. We werden meegenomen in de taxi en daar aangekomen werden we aan een, nog lege, tafel gezet. In het begin zaten we er een beetje als buitenstaanders bij (met onze koffie en koekjes), zo tussen al die Spaanse mensen, die we nog nooit gezien hadden.

Later begonnen echter de spelletjes: willekeurige mensen die volledig verkleed met rare mutsen en zwemflippers zo snel mogelijk ballonnen naar de andere kant in de tuinbroek van de ander moesten stoppen en een stoelendans waarbij zo snel mogelijk voorwerpen uit ´het publiek´ (zoals schoenen etc.) gehaald moesten worden. Joery heeft overigens moeten meedoen aan dit laatste xD. Bestwel leuk om allemaal eens mee te maken, maar voor de rest waren we natuurlijk nog steeds een beetje buitenstaanders.

Na het feest zochten we Jenny op (die overigens in een enorm mooi en groot huis woont bij haar tica familia) en namen we de bus naar de San Pedro mal, waar we met een aantal ´amicos de escuela´ hadden afgesproken. We hebben in een aantal barretjes nog wat gedronken (was gezellig) en toen gingen we ook weer richting huis.

En morgen vertrekken we dus weer. Ik ben enorm benieuwd! In zo´n bus met onze koffers en vervolgens 4 weken in zo´n mini-dorp. We zullen het zien! :)

• 05 Februari 2012 - 18:24

Naomi:

Woow erg leuk allemaal. Zou je als je terug komt Veel plezier ben benieuwd naar je volgend verslag!

• 05 Februari 2012 - 18:26

Isabelle:

Leuk weer wat te horen :)
    Pannekoeken in een vierkante pan, ik heb medelijden ;p
    Dat vaca wist ik trouwens door Bianca, was het echt zo erg? ;p
    Veel succes met jullie doorreis en veel plezier nog :)

• 05 Februari 2012 - 19:28

Sarah:

Leuk allemaal zeg! Dus spreek je nou echt goed Spaans of is het zeg maar genoeg om je in een winkel te kunnen redden? Veel plezier de komende weken!

• 06 Februari 2012 - 19:36

Erwin:

Jij aan de koffie!, chocolade hebben we samen genoeg gegeten. Nu dus ook samen aan de koffie, gezellig.

• 10 Februari 2012 - 13:07

Sacha :

Leuk om weer te lezen Syl :)
    T ziet er naar uit dat jullie t goed naar jullie zin hebben daar!
    Toch knap dat je nog ronde pannekoeken in een vierkante pan hebt kunnen produceren ;p
    Nouja, veel plezier nog verder!