En dan eindelijk hier! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Sylvia Machgeels - WaarBenJij.nu En dan eindelijk hier! - Reisverslag uit San José, Costa Rica van Sylvia Machgeels - WaarBenJij.nu

En dan eindelijk hier!

Door: Sylvia Machgeels

Blijf op de hoogte en volg Sylvia

07 Januari 2012 | Costa Rica, San José

En toen zat ik achter computer nummer 5 in een internetcafeetje in San Jose..
(het toetsenbord werk hier niet zoals ik gewend ben, dus sorry voor de ontbrekende leestekens xD)

De afgelopen week is er ontzettend veel gebeurd. Vorig weekend zat ik gezellig thuis met mn familie, vriend en vrienden oud en nieuw te vieren en nu ben ik in Costa Rica! Toch is het nog steeds heel onrealistisch dat ik hier nu gewoon woon voor de komende maanden, maar anderzijds voelt het ook weer heel normaal aan allemaal.

Na ons afscheidsfeest begon ik me eigenlijk pas te beseffen dat we echt weg gingen.. De dag van vertrek is allemaal een beetje voorbij gegaan in een roes. 5 uur s morgens uit bed, een enorme lange reis van ruim 18 uur een om 11 uur pas naar bed (op de klok in Costa Rica; dus dat houdt in dat het in Nederland al 6 uur s morgens was en wij al ruim 25 uur op waren!)

Op het vliegveld in San Jose stond onze ´taxi´ al te wachten om ons naar ons gastgezin te brengen. Daar aangekomen werden we door ons gastvrouwtje Roxana met veel liefde onthaald. Helaas kon niemand van het ook maar iets anders uitbrengen dan Spaanstalige woorden, wat het voor ons wel lastig maakte - want ons gastvrouwtje wilden natuurlijk alles van ons weten.

Een goede nachtrust zat er ook niet in, want om 6 uur s morgens werd ik wakker van blije kindergeluiden en familiestemmen. Bang om deze stemmen allemaal te moeten beantwoorden - want dat Spaans ging hm toch nog niet worden - hield ik mijn plas nog maar even op. Om half 8 besloot ik toch maar naar binnen te gaan, want slapen was ook al volledig uitgesloten. Binnen gekomen ontmoeten we alle familieleden (haar man, haar dochters, haar zoon en twee van haar kleinkinderen). Ondanks dat we er vrij weinig van begrepen, was het wel gezellig.

Na ons ontbijtje werd ons met pen en papier uitgelegd hoe we in het centrum van San Jose konden komen en weer terug naar 'la casa' (ook niet onbelangrijk). We pakten wat spulletjes bij elkaar en besloten een poging te wagen, wat naar onze verrassing aardig gemakkelijk lukte.

In San Jose aangekomen vonden we de ´city banco´ waar we wat geld pinden (in colones, dus 1 euro komt overeen met 500/600 colon xD) en we kochten een simkaartje bij een movistar-shop. We vonden zelfs nog een supermarktje om onze lunch te verkrijgen en een internetcafeetje (waar ik nu ook weer zit) om te laten weten aan het thuisfront dat we levend waren aangekomen.

We gingen met de bus weer terug en ons dagje leek eigenlijk best goed geslaagd ondanks de Spaanse taal, die we niet kenden. Na nog wat met de kids bezig geweest te zijn en nog wat geklets en een heerlijk avondmaal besloten we onze bedjes maar op te zoeken.

En toen was het al weer zaterdag (vandaag dus). Ook vandaag ontwaakte ik al rond 6 uur en ik besloot al vrij snel om er maar uit te komen.
We kregen weer een ontbijtje, keken nog wat TV (een Engelstalige film met Spaanstalige ondertiteling en het volume op nul xD) en gingen weer richting San Jose.

In de centrale markt besloot ik een klein portemonneetje te kopen (tevens alvast een leuke souvenir), want ik was zo slim geweest om de mijne thuis te laten liggen - ja, thuis als in ´het ligt nog in Oost-Souburg. We hebben nog een behoorlijke tijd rondgelopen op zoek naar het broodwinkeltje dat we gister al gezien hadden en hebben dit uiteindelijk ook weer teruggevonden (we liepen de hele tijd rondjes in het verkeerde deel xD). In een van de parkjes in San Jose hebben we ons halve stokbroodje lekker in het zonnetje opgegeten :). En nu zit ik hier.. zoals ik al zei in de opening van mijn reisverslag.

Strakjes gaan we weer richting ´huis´ en ik ben heel benieuwd naar de talenschool, die maandag begint. Ik moet wel zeggen dat je er leergierig van word als je zo in het diepe gegooit wordt en je begrijpt geen bal van wat ze hier allemaal tegen je zeggen. In ieder ik heb er zin in en ik ben benieuwd! :)

Jullie zullen het lezen :)


  • 07 Januari 2012 - 20:30

    Isabelle:

    Leeuk! :) en je portemonnee thuis laten is niet handig ;) nu heb je wel een unieke :)

  • 07 Januari 2012 - 21:29

    Erwin:

    hoi Sylvia, fijn te horen dat je goed bent aangekomen. Ik hoop dat je de spaanse taal snel onder controle hebt dan zal jij je nog sneller thuis voelen, maar jou te kennen gaat dit lukken. Veel plezier en geniet zo veel mogelijk
    Groet Erwin ;-)


  • 07 Januari 2012 - 23:42

    Pap En Mam :

    Hey Sylvia,
    We hebben je berichtjes goed ontvangen.
    Ik denk dat je die van ons niet gekregen hebt, maar we zullen het via de mail nog eens proberen.
    Heel veel plezier en doe voorzichtig.
    XXX pap en mam

  • 08 Januari 2012 - 18:08

    Naomi:

    Hee

    Wat leuk allemaal! Zal je zien hoor... als je in het diepe wordt gegooit leer je het toch het snelst! Veel succes en plezieeerr

  • 09 Januari 2012 - 11:14

    Nina:

    Hey Syl,

    Alles wat je omschrijft in je reisverslag klinkt super leuk en warm! Ik ben heel erg jaloers op je, vooral nu de vakantie hier over is en ik weer in mijn jaarzaal zit college te volgen, met buiten heel vies weer :(
    Heel veel plezier de komende maanden! En blijf vooral die blogs schrijven, ik vind ze super leuk om te lezen :)

    Xxx

  • 09 Januari 2012 - 16:30

    Mark En Jeanette:

    Hoi Syl,
    Wat leuk om te lezen dat je het naar je zin hebt. We zijn benieuwd naar je avonturen en naar de foto's natuurlijk.
    Heel veel plezier en doe voorzichtig.
    xxx Mark, Jeanette, Matthijs, Chris, Ruben en Dibbes.

    p.s. Het was wel stil dit weekend maar dat maak je maar goed als je weer terugbent.

  • 09 Januari 2012 - 18:21

    Lies En Piet.:

    Fijn om te horen dat je goed aangekomen zijn en dat jullie het al naar de zin hebben.
    Ik hoop niet dat je over een paar weken verslag in het Spaans gaat uitbrengen.
    Veel plezier en we gaan je volgen.

    Gr. Lies en Piet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Sylvia

Een tussenjaar kan veel mogelijkheden bieden. Je zou bijvoorbeeld veel geld kunnen verdienen, maar je kan het uiteraard ook uitgeven. Voor mij geldt beide. Eerst veel werken om vervolgens de mooiste reis van m'n leven te gaan maken!:] Midden-Amerika here I (we :] ) come! :D

Actief sinds 21 Okt. 2011
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 21359

Voorgaande reizen:

06 Juli 2014 - 31 Augustus 2014

Terug naar Midden-Amerika!

05 Januari 2012 - 10 Mei 2012

Onze lang verwachtte reis!

Landen bezocht: